Bryllup, pris og planlægning – Få styr på den store dag

Af Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom, Sydbank

33.054 par blev viet i 2022, og det var det højeste antal i fem år. Selvom vi gifter os året rundt, tager bryllupssæsonen for alvor fart i juni måned og varer frem til og med september. Over 4.000 par blev viet i juni og næsten 5.000 par blev viet i august. Det betyder, at august er den måned, hvor flest lægger deres vielse, og sådan har det været i mange år.

Det er ikke altid, at kirkeklokkerne kimer

Hvert tredje par bliver viet i kirken, mens to ud af tre par vies borgerligt. Derfor er det ikke altid, at vielse og kirkeklokker følges ad.

Brylluppet begynder med en ansøgning til kommunen

Planlægningen af selve brylluppet begynder med en ansøgning. Man skal udfylde en ægteskabserklæring i den kommune, hvor den ene eller begge parter bor. Det skal man, fordi myndighederne skal sikre, at man er myndig og ugift, inden man gifter sig.

Hvis man ikke skal vies på rådhuset, får man en prøvelsesattest. Den er beviset på, at man har ret til at gifte dig. Attesten er gyldig i fire måneder.

Et bryllup koster penge og masser af planlægning

Kirkebrylluppet koster i snit 85.000 kr., mens festlighederne i forbindelse med en borgerlig vielse beløber sig til omkring 26.000 kr. i gennemsnit.

Hvert ottende bryllup bliver stort set betalt af forældre og svigerforældre. Resten sparer selv sammen til festlighederne. Og endelig er det bare ca. 4 pct., der holder bryllup for lånte penge.

Bryllup på budget? Nej tak

Samlet set er det kun hvert tredje par, der lægger et bryllupsbudget og overholder det. Resten lægger enten ikke budget, eller også overholder de ikke det, de har lagt.

Min anbefaling er, at man forsøgsvis fastlægger de maksimale økonomiske rammer for sine bryllupsudgifter og derefter fylder ud, med tal, efterhånden som man tjekker priser. Så er det nemmere at huske at få alle typer udgifter med og undgå de fleste uforudsete udgifter.

Vores bryllup – udgifter

Når man planlægger bryllup, har man typisk disse typer af udgifter, som er listet op nedenfor. Laver I bryllupsbudget, så sæt selv tal på de udgifter, der er relevante for jer.  

Indbydelser: Kort og porto

Blomster: Brudebuket, buketter til brudepiger, knaphulsblomst, blomster i kirke/vielseslokale/festlokale/reception

Tøj: Købe eller leje tøjet eller bruge noget, du har i forvejen? Brudekjole med tilbehør og sko, gommens tøj og sko, tøj til brudepiger og brudesvende

Hjemme eller lejet lokale: Leje/lån af lokaler, leje af telt med gulv, leje af toiletter, leje af borde, stole, porcelæn og bestik, serveringspersonale, rengøring, catering, kok

Bryllupsmiddag/reception på restaurant: Kuvertpris og evt. ekstra drikkevarer

Musik, fyrværkeri m.m.: Levende musik, DJ, anlæg, festfyrværkeri, underholdning, bryllupskage

Ringe: "Standard", speciallavet etc.

Overnatning: Hotelophold, hjemme eller andet

Diverse: Frisør, makeup, køretøj/transport til og fra kirke/rådhus, fotografering

I alt:

Vores bryllup - budget

Opsparing: Så meget har vi selv 

Andet: Beløb, der evt. skal lånes

Andre tips til planlægningen: 

Ønskeliste: Brug tid på ønskelisten. Læg ønskelisten på nettet og gør det lettere for gavegiverne, så I undgår dobbeltkøb.

Bryllupsrejse: Otte ud af ti gæster giver gavepakker. Ønsker I jer penge, så meld det tydeligt ud i god tid med et kontonummer til formålet.

Vil du holde bryllupsudgifterne nede, så …

Lej eller lån lokaler i god tid, indkøb selv drikkevarer til butikspriser, lad gæsterne bidrage til underholdningen, og lad en DJ styre musikken. Buffet kan med fordel vælges fremfor servering ved bordet, det kræver mindre hjælp og er nemmere at styre. Konfekt og chokolade fremfor en klassisk bryllupskage er også billigere.

Husk at få det på skrift og få det hele med

Selvom en mundtlig aftale er lige så god som en skriftlig, så anbefaler jeg at få papir på det. Så er det nemmere at huske, hvad man aftalte. Uanset om festen holdes hjemme eller ude, så få papir på alle de forskellige delaftaler, så det er klart, hvad den samlede pris på ydelsen er alt inkl., få også så mange detaljer som muligt på, hvad det er I skal have for pengene.

Holder I festen ude, så besøg stedet og smag på maden, inden I beslutter jer. Er det et festlokale I lejer, så mål op og tjek, om I kan være der, og om faciliteterne er i orden, inden I lejer lokalet.

Hvilken menu og hvilke vine har I bestilt? I hvilket tidsrum kan det lejede lokale anvendes? Hvornår kommer festteltet, og hvornår tages det ned? Hvornår serveres velkomstdrinks og middag på restauranten?

Hvordan med ekstra eller færre gæster, er der ”sidste frist” for ændringer? Hvad koster det at aflyse eller afbestille et arrangement, og hvad er seneste frist?

Hvis tingene ikke er i orden, så husk at klage med det samme

Med god planlægning går en fest som smurt. Men indimellem kan selv den gode planlægger komme ud for en uheldig oplevelse. Er man eksempelvis på en restaurant og kan se, at der serveres andre velkomstdrinks end aftalt, eller at menuen afviger fra aftalen, skal man straks klage til restauranten, så de har muligheden for at rette op på fejlen og kompensere. Det har de ret til. Det nytter ikke, at man venter med at klage til dagen efter. Så har man ikke ret til kompensation.

Held og lykke med festen.


Næste artikel